10 Tips tijdens de coronacrisis

De coronacrisis creëert op dit moment waarschijnlijk een enorm groot probleem voor je winkel. Geen tot weinig klanten is een enorme strop voor iedereen. Dit wordt aan de ene kant veroorzaakt door alle maatregelen die de overheid neemt, aan de andere kant besluiten ook consumenten hun bezoek aan je winkel uit te stellen. Of misschien heb je zelf wellicht uit voorzorg besloten om je winkel te sluiten. Gevolg: minder klanten en een dalende omzet.

Hoe ga je daar als ondernemer mee om? Ten eerste: ga niet bij de pakken neer zitten maar kom in actie! Want hoewel je niet alles in de hand hebt, je kunt toch wat doen om omzet te genereren.

Hoe dan? Door bijvoorbeeld aan de slag te gaan met de volgende tips:

1. Houd contact met je klanten en Informeer hen over welke maatregelen je hebt genomen om een veilige winkelomgeving te creëren

Geef je klanten een gerust gevoel en vertel ze wat jouw winkel doet om voor hen een veilige winkelomgeving te maken. Plaats een bericht op social media en verstuur eventueel een nieuwsbrief. Maar vertel ook vooral in de winkel wat je doet om een veilige winkelomgeving te creëren. Geef je klanten het gevoel dat hun welzijn voorop staat en jij er alles aan zult doen om van jouw winkel een plek te maken waar zij met een gerust hart naartoe kunnen gaan. Let op! Als je dit gaat communiceren begin dan NIET met de voorschriften waar de klant zich aan moet houden. Hiermee geef je het signaal dat je klanten alleen maar naar jouw winkel kunnen komen als zij zich aan de strikte regels houden. Natuurlijk moeten je klanten zich wel houden aan de gestelde richtlijnen maar het komt niet heel vriendelijk over als voorwaarde om te komen shoppen. Dus benadruk vooral als eerste wat JIJ doet voor je klanten ("Wij wassen regelmatig onze handen, wij maken met regelmaat de pinautomaat en toonbank schoon") Geef je klant het gevoel dat ze welkom zijn en dat ze dus in een veilige winkelomgeving kunnen shoppen. 

2. Waardeer je klant 

Is je klant naar je winkel gekomen? Vertroetel ze dan. Zorg ervoor dat iedere klant blij is dat ze de moeite hebben genomen om naar je winkel te komen. Breng je service naar een topniveau (hier heb je na de coronacrisis ook profijt van) en laat zien dat je waardeert dat ze naar je winkel zijn gekomen.

3.Bied bezorging aan huis aan

Durven of willen je klanten niet naar naar je winkel te komen? Maak het ze dan makkelijk en ga naar hen toe! Bied aan om producten thuis af te leveren. Vraag dan niet meteen de hoofdprijs aan bezorgkosten maar pas deze (een klein beetje) aan. Of verlaag de minimale bestelwaarde. Er zullen heus wel mensen tussen zitten die hiervan misbruik zullen maken maar die wegen echt niet op tegen de omzet en de extra service die je biedt aan je loyale en misschien wel nieuwe klanten. Zie voorbeeld hieronder van Marli Mode

4. Vertrouw NIET blind op je webwinkel

Heb je naast je fysieke winkel ook een webwinkel? Hartstikke goed. Ga dan actief aan de slag met je marketing. Juist nu is het belangrijk dat je webwinkel in de spotlights blijft. Laat je inspireren door deze tips maar je kunt ook onze hulp inroepen dmv een social media abonnement waarbij wij jou helemaal ontzorgen qua zichtbaarheid op social media. Kijk hier voor de actiepagina.

5. Creëer online video's of live-streams 

Maak een online video van je (nieuwe) collectie of maak een boekpresentatie van de boeken die juist nu leuk zijn om te lezen. Breng op deze manier je winkel naar de klant en zorg ervoor dat zij dmv een PM of een reactie meteen kunnen bestellen. Bied aan dat je de artikelen thuis laat afleveren. Of als je regelmatig workshops organiseert, doe dit dan nu online via een livestream. Ook horeca ondernemers kunnen bijvoorbeeld kookworkshops geven. Zorg er dan voor dat deelnemers dan ook geprikkeld worden om bijvoorbeeld een dinerbon aan te schaffen of misschien heb je wel hele speciale ingrediënten te koop. Kortom maak gebruik van de online kanalen. Wil je hier meer informatie over of wil je graag dat we met je meedenken? Neem dan contact op we denken graag met je mee.  

6. Organiseer een actie

Durven klanten niet meer naar je winkel te komen? Of kan het niet omdat je gesloten bent? Organiseer dan een (online) actie!
Bijvoorbeeld een online (Facebook) Kras en Win actie waarbij je kadobonnen verloot. Omdat de deelnemer zich moet aanmelden, verzamel je tegelijkertijd ook mailadressen. De verliezers kan je dan een mail sturen met aanbieding, bijvoorbeeld 10% korting als ze alsnog naar de winkel komen (als je open bent) of de mogelijkheid om een kadobon te kopen met een waarde van €25,- voor €20,-. Deze actie en mail gaat volledig automatisch als je dit met ons systeem doet. De kadobon kan je per post versturen. Als de corona-uitbraak onder controle is en je winkel weer open kan, kunnen de klanten de kadobonnen bij je inleveren. Organiseer hiervoor een speciaal shoppingmoment. Nodig al je winnaars en kadobonkopers uit voor een speciale koopavond met een hapje en een drankje. Maak er een feestelijke avond van! Ook hierin kunnen we meedenken en ontzorgen.

Zie de voorbeelden hieronder

 


7. Verkoop je kadobonnen of tegoeden

Natuurlijk kan je als winkel ook gewoon je kadobonnen verkopen (zonder daar een actie vooraf aan te verbinden). Verkoop deze dan wel met een aantrekkelijke korting (zoals in de tip hierboven). Ook voor horecagelegenheden is dit interessant want dit kan natuurlijk ook voor dinerbonnen. Ook café's kunnen dit doen in de vorm van "tegoeden". Verbind er dan een naam aan zoals bijvoorbeeld "Special Member van...." Je klanten kunnen dan tegen een aantrekkelijke korting tegoeden kopen. Dit zorgt direct voor inkomsten voor je café. De tegoeden kunnen zij als de corona-uitbraak onder controle is en je horecagelegenheid weer open kan. Organiseer hiervoor dan bijvoorbeeld een speciale avond. Maak er een feestje van! Waarschijnlijk is iedereen er dan wel aan toe!

Zie het voorbeeld van Grandcafé M'n Moeder

8.Creëer speciale pakketten

Stel je klanten kunnen jouw winkel of horecagelegenheid een aantal weken (of maanden) niet bezoeken door vergaande maatregelen of ziekte. Wat zouden zij dan goed kunnen gebruiken? Een boekhandel zou bijvoorbeeld leuke pakketten kunnen samenstellen zoals  "5 boeken voor Haar" of "5 boeken voor Hem". Of stimuleer een nieuwe hobby met een leuk haakpakket met 3 nieuwe projecten. En voor gezinnen met kinderen: een spelletjespakket, versier cupcakes pakket of bak lekkere koekjes pakket (zie voorbeeld koffie in de bakkerij). Voor degene met een huisdier kan je "overlevingspakketten" maken met bijvoorbeeld kattenvoer voor 2 maanden met een speeltje. Wees creatief!

 

9. Zet een actie op om bepaalde groepen te steunen. 

Je kunt ook een actie op touw zetten tbv bepaalde groepen. Als bloemenwinkel kan je je klanten vragen om een bloemetje te doneren voor een eenzame oudere. Of vraag je klant om een bedrag te doneren zodat jullie een lekker maaltijd kunnen aanbieden aan zorgpersoneel. Zo snijdt het mes aan twee kanten. De klant ondersteunt jou en jij kunt anderen helpen. Extra omzet hoeft hierbij het doel niet te zijn maar deze positieve reclame kan wel een boost geven voor je winkel en je naamsbekendheid. 

10. Vraag hulp aan je klanten

Heb je het echt al heel erg moeilijk? Wees dan niet bang om te vertellen aan je klanten welk effect het coronavirus op je winkel heeft en vraag hen aan jouw winkel te denken wanneer ze een aankoop doen. Ik snap dat dat heel eng is, maar vergeet niet dat in een situatie als deze mensen vaak meer dan bereid zijn om te helpen. Geef aan hoe zij dat kunnen doen en spreek je vooral je waardering uit. Het zal je verbazen hoeveel mensen bereid zijn om met je mee te denken en hun aankopen bij jou te doen.

 

Tot Slot

Na het lezen van deze tips hoop ik dat je op zijn minst een aantal nieuwe mogelijkheden ziet. Neem de tijd om voor jezelf te bepalen met welke tips je aan de slag wil gaan. Heb vertrouwen in jezelf als ondernemer en je medewerkers. Neem zelf de touwtjes in handen want afwachten en in een hoekje te gaan zitten kniezen heeft geen enkele zin. Op dit moment weet niemand hoe het coronavirus zich precies in Nederland en België zal ontwikkelen en welke maatregelen er nog genomen (zullen) worden. Wat we wel weten is dat proactiviteit en een strategisch plan van groot belang is voor jouw onderneming. Ongeacht van wat er precies nog gaat gebeuren.

Kom je ongeschonden uit deze coronacrisis als je de tips toepast? Dat kan ik je niet garanderen, maar door in actie te komen vind je sowieso de veerkracht om het beste van deze situatie te maken en geeft het je in ieder geval de gemoedsrust dat je wat doet.

Ik wens je veel succes en gezondheid en neem contact op als je hulp nodig hebt.