Hoe en waarom gebruik je hashtags op Instagram?

De #hashtag is het meest gehate en tegelijkertijd meest cruciale onderdeel van Instagram. Van klanten hoor ik heel vaak dat zij ze een hele rits hashtags bij een bericht irritant vinden. Het stoor en waarom zou je dat in hemelsnaam doen? In deze blog leg ik uit waarom je een hashtag zou moeten gebruiken. 

Hashtags zijn ontstaan op twitter en zijn dus nu inmiddels onmisbaar op Instagram. Op Facebook hebben hashtags geen nut.

Heb je wel eens gehoord van zoekmachine optimalisatie (oftewel SEO)? De # is hét zoekwoord van Instagram. De manier om gevonden te worden dus. En om nieuwe volgers, likes en reacties te krijgen. Je kunt het haten, maar je kunt er niet zonder op #Instagram! Dan maar beter goed inzetten toch?

Wat zijn hashtags?

Hashtags, bedacht door Twitter, zijn direct klikbare woorden of aan elkaar geschreven woordgroepen waarmee je snel posts kunt vinden die ook deze hashtag hebben. Als een hashtag in korte tijd veel terugkomt in posts, is het een trending topic. Je maakt eenvoudig een hashtag door voor een woord, of aan elkaar geschreven groep woorden, een hekje (#) te zetten. Instagram doet de rest voor je. Berichten met hashtags ontvangen meer likes en reacties, omdat ze door meer mensen gezien worden dan alleen jouw volgers. Je bent dus beter zichtbaar en kunt daar meer volgers aan overhouden. Win-win!

Welke hashtags moet ik gebruiken?

De simpelste manier is om in de Instagram zoekfunctie op “tags” te klikken en vervolgens een hashtag in te typen. Je krijgt dan ook gerelateerde hashtags te zien en de mate waarin die gebruikt worden. Er zijn verschillende hashtag generator sites & apps zoals bijvoorbeeld tagsfinder.com. Hoe werkt deze generator? Je typt een # in en krijgt vervolgens bijpassende suggesties in dezelfde taal en voor bijvoorbeeld Nederland. Hier kun je heel makkelijk selecteren/deselecteren en vervolgens kopiëren!

Hoeveel hashtags moet ik gebruiken?

Gebruik alleen de hashtags die relevant zijn voor wat er op de foto of video staat en jouw bedrijf vertegenwoordigt en niet meer dan 25, het maximum aantal toegestane hashtags.